EDF:s “toolkit on inclusion of refugees and migrants with disabilities”

– EDF:s verktygslåda om deltagande av flyktingar med funktionsnedsättning 

Den 29:e februari lanserade the European Disability Forum (EDF) verktygslådan “Toolkit on inclusion of refugees and migrants with disabilities”. EDF har samlat information och tips från medlemsorganisationer och en e-mailgrupp med experter på flyktingar med normbrytande funktionalitet. Verktygslådan syftar till att informera organisationer av och för personer med normbrytande funktionalitet inom EU om hur att inkludera flyktingar och andra migranter med normbrytande funktionalitet och deras perspektiv i sitt arbete.

EDF:s verktygslåda, i likhet med DRW:s metod för ömsesidig integration, är en fortsättning på våra ansträngningar att förespråka en mänsklig rättighetsbaserad strategi för migranter med normbrytande funktionalitet både i Sverige och inom EU.

 Kort om European Disability Forum (EDF)

The European Disability Forum (EDF) startade 1996 och är en paraplyorganisation som skapades av flera organisationer för och av personer med normbrytande funktionalitet i EU. EDF är en ideell förening som fungerar som en plattform där representanter från fler än 100 organisationer drivna av personer med normbrytande funktionalitet runt om hela EU arbetar med att försäkra deltagande av personer med normbrytande funktionalitet i beslut som tas på EU-nivå. Genom EDF:s strategier har det skapats flera kontaktytor (kanaler) med myndigheter och den offentliga sektorn inom EU såsom Europaparlamentet, EU- Kommissionen och EU-rådet. De arbetar för full delaktighet på lika villkor och främjande av rättigheter för personer med normbrytande funktionalitet i EU. 

Läs mer om EDF:S arbete här

Läs mer om FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning här

Relevant för projektet Disabled Refugees Welcome (DRW) är EDF:s arbete med politisk påverkan för flyktingar med normbrytande funktionalitet inom EU. Arbetet startade efter ett besök på Lesbos och Aten gjord av the European Economic and Social Committee (EESC) tillsammans med EDF:s direktör och med stöd av National Confederation of Disabled People in Greece (NCDP) år 2015. Syftet med besöket var att utvärdera situationen för flyktingar och andra migranter med normbrytande funktionalitet i mottagningsstrukturerna i Lesbos och Aten. Utvärderingen av mottagningssystemet i Grekland gav upphov till ett samarbete med Human Rights Watch, EESC och UNHCR. Samarbetet drev frågan om att EU-biståndet ägnat till flyktingar ska nå ut även till flyktingar med normbrytande funktionalitet. Frågorna lyfts till EU-rådet och EU-parlamentet. Bland de för DRW relevanta rekommendationer som EDF har drivit finns exempelvis det om att EU bör tillhandahålla en ram som är i linje med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (CRPD) och FN:s flyktingkonvention från 1951. EDF har även varit med i styrgruppen för projektet AMiD – Access to service for migrants with disabilities, på svenska -Tillgänglighet till tjänster för migranter med funktionsnedsättning. 

AMiD var ett tvåårigt projekt som hade som syfte att främja en effektiv hantering av mottagandet och integrationen av asylsökande och migranter med normbrytande funktionalitet i EU. Projektet drevs av European Association of Service Providers for Persons with Disabilities (EASPD). Projektet tog fram ett behovsbedömningsverktyg för alla aktörer som arbetar med migranter. Syftet med detta verktyg är att stärka lokala myndigheter, ideella föreningar och EU-byråer med att ge rätt stöd och svar till migranter med normbrytande funktionalitet. Ambitionen är att verktyget ska bli grund för en gemensam utgångspunkt till arbetet med migranter med normbrytande funktionalitet inom EU. 

Länk till AMiD 

En gemensam kamp för mänskliga rättigheter

EDF:s verktygslåda lyfter situationen för flyktingar som under sin resa mot Europa riskerar att bli utsatta för olika kränkningar av sina mänskliga rättigheter. Människor som befinner sig i högre risk är personer med normbrytande funktionalitet och de vars identitet korsar olika maktordningar, dvs. kön, ålder, sexuell läggning, könsidentitet och uppfattning. Detta pga. bristande tillgänglighet och infrastruktur på flyktingförläggningar gällande till exempel hälso- och sjukvård eller bristande rättighetsbaserad infrastruktur. Utsattheten kvarstår även när det gäller mottagande av migranter i det första europeiska landet, så kallade ”hotspots”. Enligt EDF:s verktygslåda saknar dessa hotspots regelverk för identifiering av normbrytande funktionalitet och bristande stödjande verksamheter för människor som har normbrytande funktionalitet. 

Enligt DRW:s erfarenhet från arbetet med migranter med normbrytande funktionalitet finns bristande tillgänglighet och infrastruktur för mottagandet av migranter med normbrytande funktionalitet i Sverige. DRW har tagit emot information om hur det går till för vissa flyktingar och migranter med normbrytande funktionalitet när det kommer till kommunens förberedelser inför ankomsten av kvotflyktingar. Sammanfattningsvis saknar vissa kommuner arbetsriktlinjer för att möta migranter med normbrytande funktionalitet, det innebär till exempel tillgång till hjälpmedel, anpassat boende, SFI-utbildningar för personer med normbrytande funktionalitet och tillgänglig transport. 

När det gäller asylsökande med normbrytande funktionalitet har vi kunnat konstatera bristande förkunskaper om funktionshinderfrågor, bristande tillgänglighet och avsaknad av funktionshinderperspektiv i hela mottagningssystemet och inom etableringsprocessen. Till exempel visar DRW:s rapport att asylsökande tvingats bo på otillgängliga migrationsboenden trots uppenbar förekomst av normbrytande funktionalitet hos asylsökanden. DRW:s deltagare har delat med sig till oss om hur isolerade, eller begränsade när det gäller förflyttningar, som de har varit under långa perioder.

Läs mer i vår rapport om situationen för asylsökande med normbrytande funktionalitet i Sverige. 

DRW:s arbete har utgått från en kombination av två intersektioner av makt, migration och funktionalitet. DRW har arbetat med politisk påverkan och medvetandegörande verksamhet om rättigheter för personer med normbrytande funktionalitet,  kombinerat med rättigheter för migranter och migrationspolitik på lokal nivå i Sverige. I likhet med EDF har DRW:s resultat visat att medvetandegörande verksamheter och kompetenshöjning om frågor inom ramen för funktionshinderfrågor och perspektiv inom migrationsarbete och politik är att prioritera. DRW kommer att  fortsätta sitt arbete med främjandet av mänskliga rättigheter för migranter med normbrytande funktionalitet, också i enlighet med CRPD:s artikel 11 som föreskriver en specifik bestämmelse om situationer med risker och humanitära nödsituationer.

“States Parties shall take, in accordance with their obligations under international law, including international humanitarian law and international human rights law, all necessary measures to ensure the protection and safety of persons with disabilities in situations of risk, including situations of armed conflict, humanitarian emergencies and the occurrence of natural disasters.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.