Checklista för evenemang (mindre evenemang)
Gäller för ”mindre” evenemang, i egna lokaler.
Alla checklistor
- Checklista för evenemang
- Checklista arbetscafé
- Checklista rundabordssamtal
- Checklista temadagar
- Instruktioner för mobila mottagningar
Utse en ansvarig för evenemanget/samordnare:
Den personen ser till så att även delegerade uppgifter blir gjorda. De uppgifter som ingår i var och ens befattning kan vara underförstådda. Om den personen inte kan göra uppgiften av någon anledning, behöver den personen se till så att någon annan gör det, i samråd med ansvarig för evenemanget/samordnare.
Planera upplägg/innehåll/tid/plats/underlag och rollfördelning:
- Vad ska seminariet/utbildningen/workshopen/mötet handla om? Syfte, förväntat resultat?
- Till vem riktar det sig?
- Vem/vilka ska tala?
- Bjud in ev. utomstående talare?: Arvode, present, ersättning för resekostnader? Underlag till talare (innehåll, tid, ev. utrymme för tolkning).
- Ska någon utomstående uppdras att t ex dokumentera?
- Observera tillgänglighet i alla led, inkl. inbjudningar.
- Boka ev. tolkning/andra utomstående? (Se nedan om beställning).
- Spika datum och lokal alt. digitalt möte.
- Vid digitala möten, tänk in t ex textning/inspelning/mer? (Se separat checklista för webbinarier).
- Boka konferensrum (Se extra checklista för större evenemang).
- Meddela/uppdra åt kanslichef att ordna med ekonomin/ och ev. inköp av present.
- Medverkande från teamet/ILI. Fördela ansvarsområden/roller (inför, under och efter).
Inbjudningar/information till deltagare:
- Se separat kommunikationsplan för detaljer, t ex om Arvsfondens eller andra finansiärers logotyper, ILI:s och projektets logotyper, vilken info. som behöver framgå (tid, plats, innehåll, medverkande, bjuds på mat/fika, allergier?, tillgänglighet/särskilda behov, vägbeskrivning/transport, vilken info. som behövs från deltagarna/behov och OSA. Mer?)
- Publicera Notiser på hemsida och sociala media (kommunikatör).
- Ev. nyhetsartikel inför (kommunikatör).
- Separata/extra inbjudningar per mail och/eller telefon? Oftast räcker det inte med allmänna utskick, kolla personligen med vissa (rådgivare, andra?)
- Behövs påminnelser skickas? (kommunikatör/rådgivare, andra?)
- Registrering av föranmälda, särskilda behov, allergier, tillgänglighetsanpassningar, tolkning?
Tillgänglighetsanpassningar/hjälpmedel/teknik/tolkning:
- Bevaka svar från anmälningar om behov.
- Beställ teckenspråkstolkning, tolkning mellan olika språk m.m. (Se leverantörslista på Google drive för bokning och kundnummer).
- Meddela kanslichef vad som beställts/ska betalas mot faktura.
Praktiskt – dagen innan:
- Kolla att tekniken fungerar i konferensrummet: ljudslinga, mikrofoner, PP till storbildskärm, mer?
- Köp mat/fika/tillbehör: Själva maten/fikabrödet, kaffe, te, dryck, frukt, något sött, servetter, ev. vegetariskt/glutenfritt/laktosfritt? Tänk på att det ska finnas något för alla, även för de som av etiska, kulturella, religiösa skäl avstår från vissa livsmedel. Antingen be kanslichef att köpa/betala direkt, eller köp och begär om ersättning mot kvitto.
- Samordnaren dubbelkollar att alla som ska vara på plats är det och fixar sina uppgifter.
Praktiskt – samma dag:
- Möblera rummet.
- Kolla att tekniken finns på plats och fungerar.
- Ev. fler inköp utöver det som gjorts dagen innan.
- Förbered koppar, glas, assietter, vattenkannor/annan dryck, koka kaffe i termosar, tevatten, tepåsar, servetter, uppläggningsfat, bestick inkl. serveringsbestick, material som ska läggas fram. Ställ fram i förväg det som går, resten strax innan.
- Förbered ev. deltagarlista och en lista för att skriva upp sig för utskick av nyhetsbrev.
- Ställ fram roll-ups och material på bokbord.
- Var påläst på Beredskapsplan för krissituationer.
Själva evenemanget:
- Någon tar emot vid dörren, visar tillrätta.
- Någon tar emot i rummet, visar tillrätta, ev. mat/fika vid ankomst.
- Ev. fotografering under mötet. Samtycke krävs.
- Ev. inspelning under mötet. Samtycke krävs.
- Ev. Någon går runt med mikrofon om inte mikrofoner finns på bordet eller tillräckligt ändå.
- Någon tar anteckningar (från teamet eller uppdrag), inkl. notering om deltagare (obs. GDPR).
- Tala tydligt och inkludera alla i samtalet.
- Ev. börja med en presentationsrunda.
- Var observant om det behövs paus.
- Avsätt tid efteråt för ev. enskilda samtal med deltagare.
- Var och en noterar ev. uppföljning från samtal med deltagare.
- Ev. visa vägen/följa ut.
- Se till så att inte en enda person lämnas ensam kvar för allt efterarbete: möblera tillbaka, plocka ihop disk, torka bord, ställ tillbaka roll-up och material, plocka in i diskmaskin och mat i kylskåpet (märks ILI), larma lokalen på kvällstid. Var vaksam i ansvarsfördelningen så att det inte alltid är samma person som gör allt det praktiska.
Uppföljning:
- Ev. svar på frågor till deltagare.
- Ev. utskick till deltagarna av presentationer från evenemanget.
- Artikel till hemsida/sociala medier/nyhetsbrev (kommunikatör)
- Anteckningar sparas enligt rutiner för dokumentation/rapportering till finansiär.
- Foton sparas i arkiv (obs. GDPR).
Checklista för evenemang (större evenemang)
Gäller utöver checklistan för ”mindre” evenemang (se ovan) t ex vid bokning av konferenslokal utanför kontoret och för inbjudna gäster, resekostnader m.m.
Deltagande i MR-dagar/Almedalen/Järvaveckan m.fl.:
- Om vi har en monter, se till så att den ser inbjudande ut. T ex material både liggande och stående, sätt upp info. om egna seminarier i montern, roll-ups (obs. flera stycken så att de kan stå både i monter, utanför dörren till seminarielokal, inne i seminarielokal). Notera Att följa upp från samtal med personer i montern/under hela evenemanget. Ha en lista för att skriva upp sig för utskick av nyhetsbrev och utskick av material i efterhand. Ta med en stor duk så att material och kläder/väskor kan gömmas under bordet, karamellskål, ev. pynt/växter/bjudgrejer. Skriv ”blädderex.” på en av varje skrift, så att inte alla tar slut.
- Lärdom från tidigare MR-dagar: Det kan vara bättre med seminarium/presentationer på ”torg”/öppen yta än i stängda rum. Där passerar fler personer som kan stanna uppå och lyssna. Obs. var såklart ändå noggrann med tillgängligheten t ex teckenspråkstolkning, livetextning, syntolkning.
- Bjud in till seminarier i olika kanaler och med påminnelser. Även personliga inbjudningar.
- Var påläst på Beredskapsplan för krissituationer.
Bokning av konferenslokaler och ev. boenden:
- Se noteringar internt med kommentarer om lokaler och boenden: vilka som är tillgängliga, varningar för icke-tillgängliga lokaler/boenden.
- Konferenslokaler och boenden som inte är tillgängliga bör anmälas (Anmälningstjänsten → DO/byggnämnder).
Inbjudna gäster från utlandet:
- Boka tåg- eller flygbiljetter (Ev. ombesörjs av personerna själva? Meddela i s f maxbelopp som ILI står för, om något alls). Välj miljövänliga alternativ i möjligaste mån och rimligt pris.
- Reseförsäkring (privat eller kopplat till hur biljetten köps. Ev. ombesörjs av personerna själva?)
- Köp besöksförsäkring för vistelsen i Sverige (kanslichef ombesörjer detta – ansvarig för evenemanget meddelar de uppgifter som behövs).
- Boka boende/hotell (Se ovan om tillgängliga boenden).
- Traktamente (meddela i förväg om ILI ska stå för det eller om det bekostas av deras arbetsgivare/dem själva. Traktamente betalas ut i efterhand av kanslichef – ansvarig för evenemanget meddelar de uppgifter som behövs).
- Transporter (meddela i förväg vad ILI ska stå för, eller ej: Transport i ursprungsland, transport vid ankomst till Sverige, SL-kort, andra transportmedel? Säkerställ tillgänglighet).
- Boka ev. ledsagning, tolkning, tillgänglighet från ankomst till avresa.
- Ordna program/schema/ansvarsfördelning från ankomst till avresa (se checklista för mindre evenemang).
- Ordna ev. social sammankomst/middag som avslutning.
- Checka att personerna kommit hem ok och ordna med ev. uppföljning från besöket.