I en promemoria förslår regeringen ökat försörjningskrav för arbetskraftsinvandrare. För att kunna beviljas arbetstillstånd ska lönen enligt förslaget uppgå till minst 80 procent av den medianlön som Statistiska centralbyrån publicerar för Sverige. Det skulle innebära minst 26 560 kr i månaden jämfört med 13 000 i månaden som gäller enligt dagens regler. Diskriminerande menar Independent Living Institute.
Frågan om arbetskraftsinvandring har länge varit ett trätoämne i svensk politik. Från (främst) vänster har man pekat på att arbetskraftsinvandrare har blivit utnyttjade och fått utstå dåliga arbetsvillkor och låga löner samtidigt som många från (främst) höger hävdat att arbetskraftsinvandrare ”tagit jobb som annars infödda svenska kunnat få”. Regeringen menar i sitt förslag att ökad försörjningskrav innebär ett stopp på dessa problem.
Mari Siilsalu, jurist i ILI-projektet Disabled Refugees Welcome – Rätten Till Arbete skriver i Independent Living Institute (ILI) remissvar att förslaget, om det genomförs, kommer att innebära att migranter med funktionsnedsättning kommer att diskrimineras.
”Independent Living Institute bedömer att förslaget på ett ökat försörjningskrav för arbetskraftsinvandrare såsom den är formulerad i promemorian medför diskriminering om den tillämpas för migranter med funktionsnedsättning. Vi har gjort en sådan bedömning på grund av att migranter med funktionsnedsättning ofta befinner sig i en ojämlik situation på arbetsmarknaden”, skriver Mari Siilsalu.
Remissvaret i sin helhet:
Independent Living Institute remissyttrande
– promemorian Ett höjt försörjningskrav för arbetskraftsinvandrare – Ju2023/00106
Introduktion
Independent Living institute är en ideell tankesmedja som drivs av
personer med funktionsnedsättning för att främja våra rättigheter. Disabled Refugees Welcome (DRW) är en verksamhet där vi arbetar med rättigheter för migranter med funktionsnedsättning. Projektet Disabled Refugees Welcome – ömsesidig integration och rätten till arbete (RTA) pågår just nu som en del av DRWs verksamhet med finansiering från Allmänna Arvsfonden och där fokuserar vi på att främja rätten till
arbete för migranter med funktionsnedsättning. Utifrån en omvärldsanalys som genomförts i RTA-projektet lämnar vi synpunkter på förslagen i promemorian Ett höjt försörjningskrav för arbetskraftsinvandrare.
Utökat försörjningskrav och diskriminering av personer med funktionsnedsättning
Independent Living Institute ser positivt på regeringens intention att stärka arbetskraftsinvandrarnas ställning på arbetsmarknaden och skydda dem från utnyttjande, dåliga arbetsvillkor och låga löner. Däremot anser vi att detta inte ska göras genom att utöka försörjningskravet för arbetskraftsinvandrare. Vi vill särskilt betona farhågorna med att utöka försörjningskravet i den omfattning som föreslås i promemorian. Promemorian innehåller en mycket kortfattad analys av förslagens påverkan på individnivå där det påstås att förslaget inte strider mot några internationella konventioner som Sverige är skyldig att följa.
Här är det viktigt att nämna att både FN:s Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (CRPD) och FN:s Konvention om avskaffandet av alla former av rasdiskriminering (ICERD) innehåller ett förbud mot alla former av diskriminering, vilket omfattar också indirekt och flerfaldig diskriminering. För att avgöra huruvida ett utökat försörjningskrav för arbetskraftsinvandrare i form av ett krav på lön som uppgår till minst 80% av medianlönen uppfyller Sveriges åtaganden enligt CRPD och ICERD gällande förbudet mot alla former av diskriminering, behövs det en välgrundad analys av hur förslaget påverkar olika sociala grupper av arbetskraftsinvandrare, såsom exempelvis migranter med funktionsnedsättning och migranter med olika socioekonomisk bakgrund. Independent Living Institute anser att regeringen inte ska gå vidare med förslaget på ett utökat försörjningskrav för arbetskraftsinvandrare i form av ett krav på lön som uppgår minst 80% av medianlönen utan att genomföra en sådan välgrundad analys.
Independent Living Institute bedömer att förslaget på ett ökat försörjningskrav för arbetskraftsinvandrare såsom den är formulerad i promemorian medför diskriminering om den tillämpas för migranter med funktionsnedsättning. Vi har gjort en sådan bedömning på grund av att migranter med funktionsnedsättning ofta befinner sig i en ojämlik situation på arbetsmarknaden.[1] Tillgängligheten på arbetsmarknaden brister på många olika sätt samt att migranter med funktionsnedsättning har bristande tillgång till stödinsatser.[2] Detta gör att i vissa förhållanden kan det vara nästan omöjligt för migranter med funktionsnedsättning att få en anställning med lön som uppgår minst 80% av medianlönen. Detta är ett exempel på en situation där migranter med funktionsnedsättning riskerar diskriminering eftersom de får sämre möjlighet till arbetskraftsinvandring och arbetstillstånd på grund av sin funktionsnedsättning, vid tillämpning av det höjda försörjningskravet såsom det föreslås i promemorian.
[1] Myndigheten för delaktighet (2022) “Uppföljning av funktionshinderspolitiken – strategi för systematisk uppföljning av funktionshinderspolitiken 2021” https://www.mfd.se/vart-uppdrag/publikationer/rapport/uppfoljning-av-funktionshinderspolitiken-2021/
[2] Myndighet för delaktighet (2022) “Behovet av arbetsmarknadspolitiska insatser för personer med funktionsnedsättning i spåren av pandemin och Arbetsförmedlingens reformering” Dnr: 2020/0032 https://hejaolika.se/wp-content/uploads/2022/02/MFD_PM_Forstudie_arbetsmarknadsinsatser_under_pandemin.pdf
Datum: 15 juni 2023
Mari Siilsalu Jamie Bolling
Jurist Verksamhetsledare Independent Living Institute Independent Living Institute
Läs hela promemorian på den här länken.